Meal Seç / Sure Seç

(POLISH.) QURAN .
35 - Faatýr
W imie Boga Milosiernego i Litosciwego*!
        
1. Chwala Bogu, Stwórcy niebios i ziemi, który uczynil aniolów poslancami posiadajacymi skrzydla - dwa, trzy lub cztery. On powieksza w stworzeniu to, co chce. Bóg jest nad kazda rzecza wszechwladny!
2. Czegokolwiek Bóg udzieli ludziom ze Swego milosierdzia, tego nikt nie powstrzyma; i cokolwiek On powstrzyma, tego nikt nie zesle po Nim. On jest Potezny, Madry!
3. O ludzie! Przypomnijcie sobie dobroc Boga wzgledem was! Czy jest jakis stwórca poza Bogiem? On wam daje zaopatrzenie z nieba i z ziemi. Nie ma boga, jak tylko On! Jakze wiec mozecie byc odwróceni?
4. Jesli oni uwazaja cie za klamce, to przeciez juz przed toba inni poslancy byli uwazani za klamców. Do Boga sa sprowadzane wszystkie sprawy.
5. O ludzie! Zaiste, obietnica Boga jest prawda! Niech was nie zwodzi zycie tego swiata i niech nie zwiedzie was zwodziciel wzgledem Boga!
6. Zaprawde, szatan jest dla was wrogiem! Uwazajcie go wiec za wroga. On wzywa tylko swoich stronników, aby byli mieszkancami ognia plonacego.
7. Tych, którzy nie uwierzyli, czeka kara straszna. A tych, którzy uwierzyli i pelnili dobre dziela, czeka przebaczenie i nagroda wielka.
8. A co bedzie z tym, którego zle dzialanie zostalo upiekszone i on sam uzna je za piekne? Zaprawde, Bóg sprowadza z drogi, kogo chce, i prowadzi droga prosta, kogo chce. Niech wiec nie rozwodzi sie w smutkach twoja dusza nad nimi! Zaprawde, Bóg wie dobrze, co oni czynia!
9. Bóg jest Tym, który posyla wiatry i one wzburzaja chmury; wtedy pedzimy je ku martwej krainie i ozywiamy przez to ziemie po jej smierci. Takie jest zmartwychwstanie!
10. Kto pragnie potegi - to potega jest w calosci u Boga. Do Niego wznosi sie dobre slowo i czyn pobozny; On je wywyzsza. A tych, którzy knuja podstepnie zle czyny, czeka kara straszna, a podstep ich spelznie na niczym.
11. Bóg stworzyl was z prochu, potem z kropli nasienia; nastepnie uczynil was parami. I zadna istota zenska nie nosi i nie wydaje na swiat, jak tylko za Jego wiedza. I nie przedluza sie zycia dlugowiecznemu, i nic sie z niego nie skraca wbrew temu, co jest w Ksiedze. Zaprawde, to dla Boga jest latwe!
12. I nie sa jednakowe dwa morza: jedno - slodkie, o dobrym smaku, przyjemne do picia, drugie - slone, gorzkie. I z kazdego zywicie sie swiezym miesem, i wydobywacie ozdoby, które nosicie. Widzisz tam statki prujace je, zebyscie mogli poszukiwac Jego laski. Byc moze, bedziecie wdzieczni!
13. On wprowadza noc w dzien i On wprowadza dzien w noc. On podporzadkowal slonce i ksiezyc - wszystko plynie do wyznaczonego kresu. To jest Bóg - wasz Pan! Do Niego nalezy królestwo; a ci, których wzywacie poza Nim, nie posiadaja nawet luski pestki daktyla.
14. Jesli ich wezwiecie, to oni wcale nie uslysza waszej modlitwy; a jesliby nawet uslyszeli, to by wam nie odpowiedzieli; a w Dniu Zmartwychwstania oni wyrzekna sie wspóltowarzystwa. I nikt nie moze ciebie powiadomic tak jak Ten, który jest doskonale swiadomy.
15. O ludzie! Wy potrzebujecie Boga, a Bóg jest Bogaty, Godny Chwaly!
16. Jesli On zechce, to was zabierze, a sprowadzi nowe stworzenie.
17. To dla Boga nie jest wielka rzecza.
18. I nie poniesie zadna niosaca ciezar ciezaru drugiej; a jesli nawet jakas przygnieciona ciezarem wezwie pomocy do poniesienia go, to nikt jej w tym nie ulzy - nawet gdyby to byl krewny. Ty tylko ostrzegasz tych, którzy sie boja swego Pana z powodu tego, co jest skryte, i którzy odprawiaja modlitwe. A ten, kto sie oczyszcza, to oczyszcza sie dla siebie samego. Do Boga zmierza wedrowanie.
19. Niewidomy nie jest równy temu, który widzi;
20. ani ciemnosci i swiatlo,
21. ani cien i zar slonca;
22. nie sa równi zywi i umarli. Zaprawde, Bóg daje slyszec, komu chce, lecz ty nie mozesz sklonic do slyszenia tych, którzy sa w grobach
23. - ty, jestes tylko ostrzegajacym.
24. My poslalismy ciebie z prawda, jako zwiastuna i jako ostrzegajacego. I nie ma zadnego narodu, do którego by nie przyszedl ostrzegajacy.
25. A jesli cie uznaja za klamce, to przeciez klam zadawali juz ci, którzy byli przed nimi. Do nich przychodzili ich poslancy z jasnymi dowodami i z Psalmami, i Ksiega dajaca swiatlo.
26. Potem pochwycilem tych, którzy nie uwierzyli. I jakiez bylo Moje oburzenie!
27. Czy nie widziales, iz Bóg zeslal z nieba wode; i My sprawilismy dzieki niej, iz wyrosly owoce o róznych kolorach? A góry poznaczone sa pasmami - bialymi i czerwonymi, o róznych odcieniach i kruczoczarne.
28. A wsród ludzi i zwierzat, i trzód tez sa rózne kolory. Przeciez obawiaja sie Boga jedynie ludzie madrzy sposród Jego slug. Zaprawde, Bóg jest Potezny, Przebaczajacy!
29. Zaprawde, ci, którzy recytuja Ksiege Boga, ci, którzy odprawiaja modlitwe, ci, którzy rozdaja z tego, czym ich obdarzalismy, skrycie lub jawnie, ci spodziewaja sie zysku, który nie przepadnie.
30. Bóg bedzie mógl dac im pelna zaplate i zwiekszyc Swoja laske. Zaprawde, On jest Przebaczajacy, Wdzieczny!
31. To, co objawilismy tobie z Ksiegi, jest prawda potwierdzajaca prawdziwosc tego, co przed nia zostalo objawione. Zaprawde, Bóg jest w pelni swiadomy i doskonale widzacy Swoje slugi!
32. Potem dalismy Ksiege w dziedzictwo tym, których wybralismy sposród Naszych slug: wsród nich sa niesprawiedliwi dla samych siebie; wsród nich sa umiarkowani i wsród nich sa wyprzedzajacy innych dobrymi uczynkami, spelnianymi za zezwoleniem Boga. To jest wielka laska!
33. Oni wejda do Ogrodów Edenu; tam beda ozdobieni bransoletami ze zlota i perel, a szaty ich beda z jedwabiu.
34. I beda mówili: "Chwala niech bedzie Bogu, który oddalil od nas smutek! Zaprawde, nasz Pan jest Przebaczajacy, Wdzieczny!
35. On jest Tym, który umiescil nas, ze Swojej laski, w siedzibie trwalego przebywania. Nie dotknie nas tam ani trud, ani zmeczenie."
36. A tych, którzy nie uwierzyli, czeka ogien Gehenny. I nie zostanie postanowione, aby umarli, ani tez nie doznaja ulgi od meki. W ten sposób placimy kazdemu niewiernemu.
37. I beda tam krzyczec: "Panie nasz, wyprowadz nas! Bedziemy czynic dobro, nie to, co czynilismy!" Czyz nie dalismy wam dosc dlugiego zycia, tak izby mógl sie opamietac ten, kto sie zastanawial? I przychodzil do was ostrzegajacy. Zakosztujcie wiec! Dla niesprawiedliwych nie bedzie zadnego pomocnika!
38. Zaprawde, Bóg zna to, co skryte w niebiosach i na ziemi! On wie dobrze, co kryja piersi!
39. On jest Tym, który uczynil was namiestnikami na ziemi. A kto nie wierzy, to jego niewiara zwróci sie przeciw niemu. Niewiara tych, którzy nie wierza, tylko powieksza nienawisc ich Pana; niewiara tych, którzy nie wierza, tylko powieksza ich zgube.
40. Powiedz: "Czy widzieliscie waszych wspóltowarzyszy, których wzywacie poza Bogiem? Pokazcie mi, co oni stworzyli na ziemi? Albo czy oni maja uczestnictwo w niebiosach? Albo czy dalismy im Ksiege, aby mieli z niej jasny dowód?" Przeciwnie! To, co sobie wzajemnie przyrzekaja, niesprawiedliwi, to tylko zluda!
41. Zaprawde, Bóg podtrzymuje niebiosa i ziemie, aby nie ustaly. A jesliby one ustaly, to nie utrzymalby ich nikt poza Nim. On jest Wspanialomyslny, Przebaczajacy!
42. Oni przysiegali na Boga najuroczystsza przysiega, iz jesli przyjdzie do nich ostrzegajacy, to beda na prostszej drodze anizeli jakikolwiek z narodów. Ale kiedy przyszedl do nich ostrzegajacy,. to tylko powiekszylo ich wstret,
43. dume na ziemi i zlosliwy podstep. Ale zlosliwy podstep otacza tylko tych, którzy sie do niego uciekaja. Czyz oni patrza jedynie na zwyczaj praojców? Ale ty nie znajdziesz w zwyczaju Boga zadnej zmiany! I nigdy nie znajdziesz w zwyczaju Boga zadnego odchylenia!
44. Czyz oni nie wedrowali po ziemi i nie widzieli, jaki byl ostateczny koniec tych, którzy byli przed nimi i byli mocniejsi pod wzgledem sily? Lecz nic nie jest w stanie sprowadzic Boga do niemocy, ani w niebiosach, ani na ziemi. Zaprawde, On jest Wszechwiedzacy, Wszechwladny!
45. A jesliby Bóg chcial karac ludzi za to, co oni dokonali, to nie pozostawilby na powierzchni ziemi zadnej istoty zyjacej . Lecz On daje im zwloke do oznaczonego terminu. A kiedy nadejdzie ich termin... zaprawde, Bóg jasno widzi Swoje slugi!